09:00 |
Registratie en ontvangstBij de registratie ontvangt u van ons een naambadge en een congrestas. De koffie staat voor u klaar en de informatiemarkt is geopend. |
09:55 |
Opening en toelichting op het thema door de dagvoorzitterProf. dr. Bram Orobio de Castro, hoogleraar Orthopedagogiek: ontwikkelings- en opvoedingsproblemen |
10:05 |
Residentieel vakmanschap: het WaaiermodelDrs. Elly van Laarhoven-Aarts , KP-VGCT gedragstherapeut, Marije de Hoogd, Msc. Gz-psycholoog, Sanne Verhaaren, MSc. gz-psycholoog Toelichting
Bij residentiële hulpverlening komt veel kijken. Het neerzetten van een adequaat pedagogisch klimaat, het motiveren van de jongere en zijn systeem voor begeleiding en behandeling, het bieden van passende therapeutische interventies, het overleggen en afstemmen met allerlei betrokken professionals en het betrekken van ouder(s)/verzorger(s). Het is een greep uit de taken die er liggen voor hulpverleners. In deze lezing wordt duidelijk hoe het Waaiermodel ervoor zorgt dat al deze thema’s een plek krijgen binnen het residentiële hulpverleningsaanbod.
|
10:45 |
KoffiepauzeTijdens de pauzes kunt u een kopje koffie of thee met iets lekkers nuttigen, is er de gelegenheid om te netwerken en kunt u terecht bij de informatiestands. |
11:15 |
Het leefklimaat: nieuwe inzichten met concreet werkende handvatten voor het verbeteren van de zorg aan deze groepPeer van der Helm (Phd.), Psycholoog, Lector residentiële jeugdzorg Hogeschool Leiden en hoofd onderzoek Fier Toelichting
Het zorglandschap is de afgelopen jaren ingrijpend gewijzigd. Dit heeft ertoe geleid dat in toenemende mate kinderen en volwassenen met zeer ernstige problematiek in instellingen, scholen en gezinshuizen terecht komen, waar veel professionals nog weinig ervaring mee hebben. Wanneer thuis wonen (tijdelijk) niet meer gaat kan door een gezond pedagogisch klimaat op de leefgroep een basis voor interventies ontstaan die het zorgtraject een verdiepend karakter geven. Deze lezing gaat in op het pedagogisch handelen dat ook gericht is op groei en ontwikkeling.
|
11:55 |
Van bekeren naar motiverenProf. dr. Annemiek Harder, bijzonder hoogleraar Wetenschappelijk onderbouwde jeugdzorg en onderwijs bij de Erasmus Universiteit Rotterdam Toelichting
De wijze waarop hulpverleners inspelen op de motivatie voor behandeling bij jeugdigen en ouders is een cruciale factor voor succes van hulpverlening. Toch komen uitspraken als 'hij is ongemotiveerd' of 'ouders willen niet meewerken' nogal eens voorbij in de praktijk. Motivatie is echter geen persoonlijkheidskenmerk of eigenschap, het is juist heel afhankelijk van de situatie en omgeving. En hulpverleners kunnen daar in korte tijd effectief verandering in aanbrengen. Tijdens deze lezing wordt aan de hand van de meeste recente kennis en concrete voorbeelden ingegaan op hoe hulpverleners de motivatie van jongeren voor behandeling tijdens hun verblijf in een residentiële instelling kunnen vergroten.
|
12:35 |
Lunchpauze |
13:35 |
Behandeling van psycho-pathologie op de leefgroep samen met oudersDrs. Erik Jongman, psychotherapeut Toelichting
Hoe kijken we aan tegen de behandeling van psycho-pathologie op de leefgroep? Een aanzienlijk deel van de jongeren die aangemeld worden voor jeugdhulp zijn blootgesteld aan huiselijk geweld, kindermishandeling of andere traumatische ervaringen in het gezin. Dit hangt vaak samen met psychiatrische problematiek bij ouders. Samenwerking met de ouders staat voorop, hun medewerking is noodzakelijk om, wanneer nodig, vanuit belang van het kind drang in te zetten om vermijding te doorbreken. Professionals die deelnemen aan het congres krijgen inzicht in de effecten van traumatische situaties op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen en hoe deze kennis te gebruiken bij het maken van een analyse van de problematiek van de aangemelde jongere en zijn gezin.
|
14:15 |
Als het thuis niet meer lukt... hoe behouden we dan de band tussen kind en ouder? Ouders betrekken als er sprake is van hechtingsproblematiekDr. Anneke JG Vinke, GZ-psycholoog, Certified Advanced Practitioner Sensorimotor Psychotherapy, Orthopedagoog Generalist NVO, Kinder-en Jeugdpsycholoog NIP en NIP-Supervisor Toelichting
Wanneer geadopteerde of pleegkinderen niet meer in hun gezin kunnen wonen, is dat voor iedereen een bittere pil. Vaak liggen gehechtheidsproblemen en/of vroegkinderlijk relationeel trauma ten grondslag aan de uithuisplaatsing. Wat doet het verbreken van een hechtingsrelatie met hen en met hun ouders? Hoe kunnen wij als professionals in instellingen en ambulant ons handelen laten sturen door de meest recente inzichten uit de gehechtheidstheorie? Als het thuis niet meer lukt... hoe behouden we dan de band tussen kind-en ouder? Dat is de centrale vraag van deze lezing.
|
14:55 |
Energy break!Koffie, thee of frisje naar keuze en een lekkernij staan voor u klaar. |
15:25 |
Samen met ouders en jeugdigen beslissen: Kans of onmogelijkheid?Dr. Cora Bartelink, senior onderzoeker lectoraat Jeugdhulp in Transformatie aan de Haagse Hogeschool Toelichting
Weerbarstige problematiek? Niet gemotiveerd? Afhakende cliënten? Samen met ouders en jeugdigen beslissen kan helpen om verandering op gang brengen. In deze presentatie ga ik in op hoe gedeelde besluitvorming bijdraagt aan effectievere hulp aan jeugdigen die residentieel verblijven en hun ouders. Wat is gedeelde besluitvorming? Hoe werkt het en wat levert het op? Ik zal stilstaan bij de hindernissen die professionals mogelijk tegenkomen bij de toepassing van gedeelde besluitvorming.
|
16:05 |
Het Waaiermodel: residentieel vakmanschap in praktijkDrs. Elly van Laarhoven-Aarts , KP-VGCT gedragstherapeut, Marije de Hoogd, Msc. Gz-psycholoog, Sanne Verhaaren, MSc. gz-psycholoog Toelichting
In deze afsluitende lezing staat het maken van de vertaalslag van theoretisch opgedane kennis naar praktisch toepasbare middelen met behulp van het Waaiermodel centraal. Daarmee ontstaat er voor de deelnemers een direct toepasbaar model voor de dagelijkse hulpverleningspraktijk.
|
16:35 |
Afsluiting door de dagvoorzitter |
16:40 |
Netwerkborrel |